Flaga: Unia Europejska - Europejski Fundusz Społeczny Flaga: Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Każdy z nas jest konsumentem

Każdy z nas jest konsumentem

O tym, jak nie ulec pokusie promocji czy nie dać się namowom telemarketingu oraz wiele więcej, mogli dowiedzieć się studenci Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu. 6 marca 2020 roku odbyła się konferencja zatytułowana „Instytucje ochrony praw konsumenta” zorganizowana przez Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Elblągu oraz Instytut Ekonomiczny.

 

Pierwsze wystąpienie należało do Urzędu Komunikacji Elektronicznej, podczas którego Milena Górecka oraz Łukasz Kiwicz omówili trzy podstawowe filary swojej działalności. Zaczęli od kategorii regulacji, w myśl której poruszyli zagadnienia jakości umów, zrównywania kwoty roamingu, a także neutralności i otwartości sieci. Następnie przeszli do wsparcia, gdzie podkreślili swoją misję jako centrum informacji konsumenckiej. Według statystyk UKE może się pochwalić milionowymi kwotami odzyskanymi w ramach korekt usług sowich konsumentów. Ostatnim filarem była edukacja. Prelegenci wspomnieli o swoich zasłużonych i cieszących się popularnością kampaniach edukacyjnych, m.in. „Wiem co podpisuje” skierowaną do seniorów czy „Klikam z głową” do dzieci ze szkół podstawowych. Najnowszym pomysłem urzędu jest kampania „#KodujZUKE”. Jej głównym celem jest uczenie i promowanie nauki kodowania wśród najmłodszych, ale także przedstawienie nowych technologii jako narzędzi kreatywnych.

 

Kolejne wystąpienie należało do przedstawicieli Europejskiego Centrum Konsumenckiego - Weroniki Borkowskiej i Karola Morza. Zwracali oni szczególną uwagę na regulaminy popularnych serwisów używanych na co dzień m.in. Booking, Wizzard, Netflix czy E-Obuwie. W zakresie ich pracy leży przede wszystkim bezpłatna pomoc konsumentom w sprawach transgranicznych. Jako centrum współpracują ze wszystkimi organizacjami konsumenckimi, zrzeszeniami przedsiębiorców oraz organami administracji. Podczas prezentacji nie zabrakło statystyk, które wskazują, że największy procent (30%) spraw kierowanych do centrum dotyczy transportu. Na drugim miejscu plasują się sprawy związane z odzieżą i obuwiem. Listę zamykają portale randkowe, aż 5% konsumentów składa reklamacje dotyczące zazwyczaj automatycznej subskrypcji danego portalu.

 

Po krótkiej przerwie studenci udali się na prelekcję Macieja Czaplińskiego oraz Aleksandry Kapnik - przedstawicieli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W wystąpieniu przestrzegali przed stosowaniem niedozwolonych klauzul w umowach o pracę, a także poruszyli kwestię podstawowych praw konsumenckich: prawo do informacji (oznakowanie produktów, MiFID, formularz informacyjny o kredycie konsumenckim), prawo do otrzymania towaru bez wad oraz prawo do odstąpienia od umowy, które daje możliwość odstąpienia w ciągu 14 dni. Urząd od lat zajmuje się ochroną konsumentów, konkurencji oraz pomocą publiczną.

 

Czwarte z kolei wystąpienie należało do przedstawicielek inspekcji handlowej. Opisując codzienne sytuacje z życia np.: potrójna promocja w sklepie czy słynne pokazy „cudotwórczych” produktów, tłumaczyły mechanizmy nielegalnych działalności. W swoim wystąpieniu opowiadały także o kontroli środków spożywczych, zarówno w sklepach, jak i lokalach gastronomicznych. Podkreślały ważną rolę oznakowania towaru, z którego jak podkreślały, można odczytać wszystko. Nie zabrakło także garstki praktycznych porad dotyczących korzystania z usług gastronomicznych podczas wakacji w kraju i za granicą.

 

Następnie głos zabrali przedstawiciele służb mundurowych. Aspirant Artur Bajorek z Komendy Miejskiej Policji w Elblągu zaprezentował publice najpopularniejsze metody oszustów skierowane wobec seniorów m.in.: „na wnuczka”, „wypadek”, „sprzedawcę perfum”, „porwanie” czy „podszywanie się pod pracowników różnorodnych instytucji”. Dokładnie opisał techniki, jakimi posługują się współcześni złodzieje. Kolejno głos należał do naczelnika wydziału do walki z przestępczością gospodarczą podinspektora Marka Pikusa, który w kilku zdaniach opowiedział o zagrożeniach dla seniorów, ale także młodzieży. Przestrzegał przed pochopnym używaniem płatności kartą na internetowych portalach, które codziennie okradają setki ludzi. Utraconych pieniędzy z obcych, zagranicznych transakcji nie można odzyskać. Prezentację Krajowej Administracji Skarbowej przedstawiali delegaci z Urzędu Służby Celno-Skarbowej. Zaprezentowali sześć obszarów dotyczących konsumenta. Pierwszym był hazard, a dokładniej nadzór nad legalną i nielegalną strefą hazardu. Kolejnie przeszli do systemu rejestracji i monitorowania przewozu towarów wrażliwych, który działa przeciwko wyłudzaniu podatku VAT. Nie zabrakło również obszaru zajmującego się kontrolą przesyłek kurierskich oraz ochroną praw do walki z podróbkami. Dwie ostatnie pozycje należały do obszarów przemytu i nielegalnej produkcji wyborów tytoniowych i alkoholowych oraz rynku leków, nielegalnie przywożonych z zagranicy.

 

Ostatnie wystąpienie należało do organizatora przedsięwzięcia Pawła Rodziewicza Miejskiego Rzecznika Konsumentów. W kilku zdaniach opowiedział o swoich kompetencjach i priorytetowych działaniach. Dokonał również podsumowania całości konferencji, mając nadzieje, że wiedza słuchaczy na temat ochrony praw konsumentów, znacznie się pogłębiła.

 

Trzeba przyznać, że piątkowe wydarzenie poruszyło spektrum zagadnień konsumenckich i przedstawiło wszystkie najważniejsze instytucje z tym związane. Organizatorom należą się gromkie brawa za szerzenie wśród młodzieży konsumenckiej świadomości. Czekamy na więcej!

 

Weronika Wójcik

I rok II stopnia Pedagogika medialna


Data publikacji: 11 marca 2020

Przewiń do góry